lørdag den 6. oktober 2012

DIY Skråbånd...




 At forlænge skråbåndet med andre skråbånd

  Jeg laver ofte selv min egne skråbånd, da jeg synes ofte dem man køber, går hen og bliver grimme efter vask eller jeg har fundet ud af at man købe nogle færdig klare i Malika&Rosa, som holder sig pæne efter vaske, men koster lidt ekstra i meteren. Jeg starter med at lave lange stofbaner, og sætter dem efterfølgende sammen så de passer til det formål jeg skal bruge dem til. Dette kan gøres ved således:

Først placer dit ene bånd på den vandrette og læg et andet ovenpå lodret. 

Herefter sy en skrå syning som billedet anviser. 

Næst klip det overskydende af og nu skal vi igang med at strygejernet igen så det bliver en pæn overlægning. 

Sådan ser det ud uden at blive strøget først når man båndet lodret

Nu strøget overlægning

Forsiden af vores forlænget skråbånd

Og her er skråbåndet klar til brug og har nu fået den rette længde til mit formål.

At lave hjørne med skråbånd

  Jeg har længe funderet over hvordan jeg kunne lave pæne hjørner med skråbånd, og efter at have sprættet op nogle gange, slog det mig her i går aftens hvordan jeg evt kunne gøre det. Det er sikkert en mere nøjagtig teknik og præcis måde at gøre det på, men her har jeg selv prøvet mig frem. 

OBS. I stedet for at starte foran, så start på bagsiden, det giver et pænere resultat, det fandt jeg først ud af senere efter jeg lavede denne DIY

Først startede jeg med en fold på båndet som start (se bort fra dette, da det giver et pænere resultat ved bevare et stykke der ikke syet og lave en pæn afslutning ved de to sidste slutninger - som viser i forrige DIY - man bliver hele tiden klogere når det angår håndarbejdens verden) og fulgte kanten næsten ud til hjørnet, men jeg stoppede et par cm før jeg nåede kanten (se billede nedenunder)



Næst vippede jeg båndet op så den lavede en forlængelse af kanten

Herefter fold båndet tilbage igen så den flugter med kanten og sy fra kanten ned til det næste hjørne men igen stop et par cm før og gentag med alle hjørner.  

Ved vejsende syes båndet over starten og overskydende klippes væk. Igen se bort fra dette.. En pænere afslutning findes i min anden DIY.

Nu bliver strygejernet tages i brug igen og bruges til at presse båndet udover kanten, så vi opnår en pæn linje hele vejen rundt

Nu er det bagsidens tur - Brug gerne en masse nåle, er vigtigt alt bliver på sin plads for at forhindre skævheder og giver et pænt resutat

Det færdige hjørne



God fornøjelse:)





6 kommentarer:

  1. TARK!!!! Siger jeg bare, lige den DIY jeg søgte. Så er det godt jeg er i gang med at skære op til et nyt tæppe.

    SvarSlet
  2. Fantastik funktionel DIY. Tak for det;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak:) Du er mere end velkommen til at benytte dig af den:)

      Slet
  3. vil det evt være i orden med dig hvis jeg lægger din DIY op på den side for DIYs rundt i blogland jeg synes er gode?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er du mere end velkommen til Dina:)

      Slet

Amio At rejse er at leve Bagværk Barnedåb Barsel Beretning Bestilling Billedredigeringsprogram Birds Blog Award Blogdesign Bloggen Blogland Blogleg Blogrod Blogudfordring Butik Buzzador Bytte Bøger Børneliv Børneværelse Carpe Diem Change Away Cowboy Dagpleje Darlings Decotape Deer Det mystiske univers DIY Drømme Dymo Elefanter kom marcherende Elefantitis Elephant Love F for Får Fairy Familie Familien Fascination Flagranke Flet Forandring Forår Forårsrengøring Foto Fra start Fremtid Fund Færdige projekter der bare ligger Fødselsdag Får Gammel kending Gaver Genbrug. Barndom Give Away Giveaway Gravid Graziela Grønne fingre Hagesmække Hangtags Haven Hjemmefødsel Hjælp Hobby Hospital Hue Hus Husflid hvaderpåmenuen Hygge Hynde Hækle Højstol Ideer Instagram Japan Jersey Jul Julegaver Juleskibet Julesysler Juletravlhed Juniorsengetæppe Kill your darlings Kluns Knorrbouillon Kommode Krearummet Kreationer Kuffert Kylle Krylle Kyllinger Køkken Layout lillebror Loppefund Luftballon Lys lægebesøg Mad Makeover Mig Mobile Mormor sysler Mumi Nisser Nr 2 Oliver Om mig Oprydning Opskrifter Ord Overgangen barn til dreng Overlocker Overlocker vs Coverlocker Pakker Papir/tapet Pastelfarver Patchwork Perfektionisme Post Post DK Postmanden Prinsen kom til verden Produktion Pude Puf Punge Pyntekasser På stoffer Påske Rejsen over vandet Rensdyr Retro Retro slange Ræv Scrapbook Selvforkælelse Seng sengetøj Shopbiks Shopping Sjov Skråbånd Slyngevugge Smølfeamork Smølfer Snart 9 mdr gået Sne Sommer Spraymaling Status Stof Stofbutik Stofpakker til salg Stofsamling Stofønske Studio Suttekæde Suttesnorer Sygdom Sættekasse Så er bønderne kommet til storbyen Tanker Tapetsere Tigerdyret Trendsales Troldens værelse Troldeungen Træning Tyske katte Tænder Tæppe Tøjdyr Uddannelse Udfordring Uglepuder Ugler Uheldig USA Veet Velkommen indenfor Vi venter på storken Voksensengetæppe Vuggestue Værnepligten Webbutik Webshop Word Cloud Ynglings Ønske Øen